Jo Around the world

Moskou

Gewoon omdat het kan! Ben ik met 5 reismaatjes 4 dagen in Moskou. Donderdagochtend zeer vroeg vertrokken om zo via Zurich te landen in Rusland. Mn visum is bijna net zo duur als een ticket. Aangekomen in Moskou is het plaatjes kijken want wat er op de borden staat is een raadsel. Het cyrillische schrift ken ik niet. Toch komt (dit keer mijn knalroze mini koffer) van de juiste band af en volgen we het treintje. Met de trein naar het centrum, daar de metro en toen.... Daar sta je dan met je koffertje midden in Moskou, met de kaart in je handen maar de straatnamen zijn op de kaart russisch en in t echt cyrillisch. Ik kan je vertellen, het lijkt totaal niet op elkaar. Met een beetje hulp in het russisch konden we ontdekken waar we ons bevonden. Ons hotel bevind zich op de 1ste verdieping van een appartementencomplex en met een gedeelde badkamer heeft t meer weg van een hostel.  Op 5 minuten afstand ligt het rode plein dus het duurt ook niet lang voordat we....... voor een hek staan en een militair zegt "no"! Wat?????? Het rode plein is afgesloten!!!! Wat blijkt dit weekend vindt er een festival plaats waardoor het plein dicht is. T zal toch niet zo zijn....  Vrijdag lekker ontbeten en kennis gemaakt met het handen en voetwerk qua communicatie. Wanneer leren ze hier engels?  Poging 2 voor het rode plein en jawel overdag toegankelijk. De camera's worden uit de tassen gehaald en we gaan helemaal los. Het zonnetje breekt door en al snel loopt de temperatuur op naar de 23 graden. Via het rode plein bezoeken we de Kremlin en lopen we de oude binnenstad arbat door. Waar de verhalen vandaan komen dat moskou zo onveilig is snap ik niet want heb mij nog geen moment onveilig gevoeld. 's Avonds lekker uit eten en gaan weer richting rode plein voor het festival. Het is begonnen met regen en ben zeer blij met mn paraplu. Terwijl de anderen als verzopen katjes aan komen, ben ik nog mooi droog. Helaas is het festival al ten einde en duiken we een cafe in. Daar komen we er achter dat we volkomen genegeerd worden, maak niet uit hoe vaak we onze bestelling doorgeven, ze blijven hun schouders op halen. Dan maar ergens anders aan de wodka.... Zaterdag is het aanzienlijk kouder dan vrijdag. Het valt me ook op dat mensen hier veel zwart dragen. Hierdoor val ik met mijn gele broek al meteen als toerist op. Na een ontbijt lopen we richting de rivier en gaan we met de boot de moskva op.  We bevriezen bijna aan boord maar zien wel een stuk meer van Moskou. Bij de mussenberg stappen we uit en lopen recht de berg omhoog. Na een mooi uitzicht over Moskou zoeken we de metro terug, echter staat dit stuk niet meer in mn reisgids en zijn we over geleverd aan de borden/locals en ons gevoel.  Met de metro komen we weer terug in het centrum, duiken een cafe in en nu is t wachten totdat het festival begint. Netjes op tijd dit keer staan we op het plein, terwijl de militairen langs marcheren wachten we geduldig af. Om half 8 begint de muziek te spelen en wordt het rode plein mooi verkleurt. Russen zijn goede drinkers maar staan er maar stijfjes bij. We sluiten deze avond weer gezellig af met een drankje en kijken terug op een kortte trip naar moskou. Een stad dat bekend staat om zn stugheid en wodka. Waar mensen mogen roken in restaurants en dronken over straat zwalken maar een stad met een mooi groot plein waar iedereen het over heeft maar waar er geen plek is voor toerisme. Glimlachen kost moeite maar deze stad is zeker de moeite waard om te zien en te mogen beleven.

lia

leuk omdat weer te lezen wanneer komt je reis boek uit