Jo Around the world

Lhasa dag 2 en 3

Ff een update. Na een dagje Lhasa al achter veel dingen gekomen. Zo staat op elk dak een militair zwaar gewapend. Op grote pleinen op elke hoek en soms lopen er 5 in een rijtje achter elkaar door de winkelstraat. Tibet wordt dus zwaar onderdrukt. Je merkt ook dat onze gids soms dingen later verteld dan terplekke want sommige namen mogen niet genoemd worden. Internet wordt erg afgeschermd.  Naar jokhang tempel geweest. Binnenin leven nog de monniken, daar mocht je dan ook niet fotograferen. Buiten de tempel bidden vele gelovigen richting de tempel. Velen op een matrasje maar sommige ook gewoon op de vloer. Rondom hun knieën zit een touw en om hun handen een washandje. Ze zakken door hun knieën heen en schuiven met hun handen naar voren totdat ze op hun buik liggen en dan weer terug. Ze doen dit uren lang.  Rondom de tempel stonden vele kraampjes met levensmiddelen. Soms viel ik bijna over een bedevaarder. Deze doet hetzelfde soort bidden alleen vanaf z'n huis tot aan Lhasa. Ze lopen dus niet maar schuiven dat hele stuk! Bizar maar mooi om te zien.  Nog ff door de stad gelopen en daarna terug naar het hotel. Ik plas mij een ongeluk en ze hebben alleen maar van de gaten in de grond. Op onze kamer gelukkig een echte wcpot. Heerlijk op t dakterras gelegen in t zonnetje, een paar foto's van het uitzicht en heerlijk gaan douchen. Eindelijk mocht t weer. Ik voel me nog steeds goed, drink wel te weinig maar zoveel water krijg ik echt niet weg. Louise is inmiddels weer terug uit t ziekenhuis. Ze heeft zuurstof gekregen en knapte daar van op maar nu hier krijgt ze weer dezelfde klachten. Ben benieuwd hoe of wat. 'S avonds lekker gegeten en een kaartspelletje gedaan. Mijn vochtbalans is glas sap, kopje thee, 4x blikje cola en 1,5 Ltr fles water en een klein beetje van een nieuwe fles dus ik zit aan de 3ltr!!! Plassen +++++++ Na een onrustig nachtje door de enorme stof en dus een loopneus. Vandaag naar t zomerpaleis van dalia lama geweest. Sinds 1962 is hij hier zelf niet meer geweest. Onze Tibetaanse gids vertelde veel over de lama maar in elke kamer hingen camera's en microfoontjes om te controleren of hij wel het juiste vertelde. Buiten vroegen we of er ook gevolgen zijn en toen vertelde hij dat er elke nacht wel iemand verdwijnt en tot de dag van vandaag nog niet terug gevonden.  Bij het paleis is ook een groot militair terrein en je kon ze horen. De gids vertelde dat je vroeger de monniken kon horen en je nu het leger hoort.  Ook rijden er overal hele luxe taxi's zoals in new York. 2 maanden geleden reden er nog riksja's Nu lekker lunchen tomaten soep met brood, weer wat vocht binnen! Ps ons reisgenootje moet terug want is echt hoogteziek met oedeem vorming dus die mag niet meer stijgen.  Liefs Jo