Jo Around the world

Chicago

Chicago "the windy city", na vorig jaar Dubai te hebben bezocht bedachten Linda en ik om nu de andere kant op te gaan en een weekje naar Chicago te gaan. We boekte een rechtstreekse vlucht en na een paar maanden wachten stonden we zaterdagochtend vroeg op schiphol.

Bij het boarden word ik uit de rij gehaald "oh oh, zie ik er verdacht uit?". Word in een hokje ingeleid en daar moet ik mn schoenen uit trekken, tas open maken en mn handen naar voren uit steken. Met een doekje gaat hij alles langs, nadat het apparaat 'ok' aangeeft mag ik weer terug. Wat zal het zijn? Drugs, chemische stoffen of kruit van een wapen (of kijk ik nu te veel films?).

9h lang hangen we in de lucht en dan begint ons avontuur. Bij de douane worden we weer opgesplitst en wanneer mijn paspoort gecontroleerd wordt, krijg ik een vragenvuur over mij heen. Wat kom je doen, met wie ben je, hoelang blijf je, waar verblijf je en wat doe je voor werk, hoelang al? Vingerafdrukken, pupilfoto en dan na lang wachten en boze blikken mag ik door. Bij de bagage tref ik Linda weer, blijkbaar heb ik vandaag een crimineelhoofd want zij heeft geen vragenvuur gehad en mocht zo door.

In nederland had ik al opgezocht dat we de blauwe metrolijn moesten hebben richting downtown. We volgen de blauwe pijlen en komen dan tot de conclusie dat de blauwe pijlen naar een andere terminal leiden en niet naar de metro. Met een treintje gaan we terug en komen uiteindelijk bij de metro uit en daar gaan we dan echt richting downtown.

Ons hotel ligt midden in het centrum en krijgen een kamer op de 12de verdieping. Hier staan 2 grote 2 persoonsbedden. Ivm het tijdverschil van 7h, ontwikkelen we inmiddels bleke gezichtjes en donkere kringen om onze ogen. We halen bij 7eleven drinken, broodjes bij een broodjes winkel en duiken ons bed in. De kans is groot dat we om 3h s nachts wakker worden maar gelukkig redden we het tot half 7.

Het zonnetje schijnt en volgens de planning wordt het 26 graden, de wind maakt het wel iets frisser dan 26 graden maar heerlijk!!!! De marathon van Chicago is deze ochtend dus besluiten te gaan kijken. Terwijl ze in nederland om 11h starten, starten ze hier om half 8. De laatste lopers zien we maar de grootheden zijn al gefinist. Via het grote park lopen we naar "the bean". Onze foto als bewijs dat we in chicago zijn.

Daarna lopen we via de straatjes naar de Willes Tower, oftewel vroeger de Sears Tower. Onderweg zien we de marathon lopers richting de metros lopen en zoals alleen in amerika kan, worden ze over enthousiast toegejuicht. Aangekomen bij de toren gaan we met de lift in 1 minuut naar verdieping 103 en zitten we op een hoogte van 412 meter. Hier hebben we prachtig uitzicht over de stad maar zoals elke toren inmiddels een extraatje heeft. Heeft de Willes Tower een glazen kooi die boven de straat hangt, echt relaxed voelt het niet maar we did it!

In de avond gaan we richting de navy pier, dit schijnt een attractie op zich te zijn maar we vinden het erg tegenvallen. Met kinderen is het erg leuk maar er zitten geen leuke restaurantjes dus besluiten om terug in het centrum te eten.

Voor 10 dollar per dag, mag je onbeperkt reizen met de bus en metro. We nemen maandag de metro richting het noorden en stappen uit bij lincoln park. Hier heb je een aantal stranden, park en gratis dierentuin. Het is een warme half bewolkte dag dus we houden het bij een strand wandeling. Chicago ligt aan een meer 'Lake Michigan' maar wanneer we op het strand staan lijkt het toch veel op een zee. Met zeewier, golven en een uitzicht van oneindig. Het meer heeft dan ook een groot van 515 bij 200km.

Ook al is het in Chicago nog lekker warm, het is wel herfst en heeft het park een prachtige rood/bruine gloed. In zo'n grote stad zou je weinig wildlife verwachten maar het park zit vol met vogels en eekhoorntjes. Midden in het park zit een gratis dierentuin. Je zou verwachten dat het dan niet veel is en een beetje kinderboerderij achtig is maar wanneer we zelfs een plattegrond ontvangen zien we dat er tijgers, leeuwen, gorilla's en andere grote beesten zijn.

Met de bus vertrekken we weer richting downtown en na een paar keer langs de cheesecake factory te zijn gelopen, duiken we nu er in. Mmmmmmm

Dinsdag zijn de weersvoorspelling iets minder, van 25 graden gaat het in 1 dag naar windy 16 graden. In de buurt van het vliegveld zit een outlet store. Echter stopt de metro niet precies bij de outlet dus hebben via google maps in het hotel opgezocht welke bus we moeten pakken. Maar toen, de bus die we moesten hebben, staat niet bij het busstation aangegeven. Daar staan we in de middle of nowhere tussen de hoge gebouwen. Wat nu? Linda gaat het bij een busje vragen en wat blijkt er gaan gratis shuttles naar de outlet en we springen aan boord.

Terwijl mijn koffer goed gevuld was bij aankomst, heeft Linda maar 10 kilo bij zich en heeft als doel om een volle koffer mee terug te nemen. Maar al snel blijkt dat de prijzen nog hoog liggen en gaan we met lege handen terug. Ons verdriet eten we met een lekker groot stuk cheesecake weg.

Nieuwe dag, nieuwe kansen en de zon schijnt weer flink. We starten de dag bij starbucks op het terras en lopen heerlijk in het zonnetje door de stad, het is een drukke maar vriendelijke stad en genieten.

Bij walmart sla ik groots in met de m&m met pindakaas en nemen we eind van de middag nemen we een boottocht over het meer en zien we de skyline vanaf het water.

Hoe warm het aan het begin van de week was, zo fris is het nu. Van 25 graden naar 8 graden (wel met zon). Gelukkig wist ik dit in nederland al dus met jas en sjaal gaan we de stad weer in. Dit keer slagen we er wel in om te shoppen, en ondertussen hebben we de cupcake winkels ook gevonden en geniet ik van mn red velvet cupcake.

Als je in amerika bent, moet je een keer bij Hooters hebben gegeten. We zijn benieuwd en stappen een salon binnen met schaars gekleedde dames. Zo knap als in de films zijn ze niet maar grappig om te zien. Het menu bestaat uit chicken wings, in allerlei soorten en maten. Het duurt dan ook niet lang voordat ons gezicht onder de bbq sauce zit en de tafel vol ligt met botjes.

We hebben nog 1,5 dag in Chicago voordat onze trip er weer op zit.

Chicago is een grote stad, waar kleine historische gebouwen mini lijken naast de grote hoge gebouwen. Waar de grote hoeveelheid zwervers je een fijne dag wensen en vriendelijk naar je lachen op straat, terwijl de zaken mensen voorbij rennen. Waar je bij de kassa voor een verrassing komt te staan omdat er dan ineens tax bij komt en de prijzen al hoger liggen voor mn gevoel dan in NY. Een stad die geen hotdog en bagel kraampjes heeft op elke hoek van de straat maar waar je wel op elke hoek een starbucks heb zitten. Een stad met weinig toeristische plekken maar zeker de moeite waard om in deze grote stad een kijkje te nemen.