Jo Around the world

Gyantse en shigatse

Sinds dagen zaterdag weer een keer vroeg op. Om 6.45 ging de wekker om 7.30 klaar te staan met onze bagage. Vanaf nu slapen we elke dag ergens anders.

Na het ontbijt bepakt in de bus weer met de boot de rivier over en met onze eigen bus weer op pad. Ik ging een keer vooraan zitten maar dit is met de tibetaanse rijstijl geen goed idee. Overstekende koeien, zwerfhonden die ontweken moeten worden. Paard en wagen inhalen terwijl er een vrachtwagen op ons afkomt en dan hard toeteren. Het was het allemaal waard want na 4h rijden reden we de kamba pas (4790m)op. Terwijl aan de ene kant van de berg alles nog kaal bruin was, was aan de andere kant een hemelsblauw meer met aan de overkant de eerste besneeuwde bergtoppen.Hier werd je gewoon stil van. Eindelijk ben ik dan echt in tibet met het himalaya gebied voor mij. De fotos worden met de dag prachtiger want niet alleen het meer is hemelsblauw inmiddels ook al dagen de lucht!!

Nog ff met een jak op de fotos en via de andere kant van de berg weer recht naar beneden. Zo om het meer heen richting de sneeuw.

Ook ik mocht ff hoogteziekte beleven want werd tijdens de afdaling niet lekker. Hoofdpijn en duizelig maar na 1 ltr water en 2x dextro trok ik weer langzaam bij waardoor ik toch kon genieten van de bergen. Links was er een berg van 6600m en rechts 7100m pfffff wat hoog en mooi. Onderaan prachtige watervallen vande smeltende sneeuw en het echte volk dat leeft in tentjes met jakken.

Langzaam reden we weer uit de bergen en kwamen we bij de 2de stad van tibet aan. Inmiddels is het al etenstijd en na t eten snel naar bed want de hoogte vraagt toch veel van het lichaam. Lig je heerlijk gedouched in bed, hoort je roomie een geluidje dat lijkt op een beestje dus licht aan. Niks dus licht weer uit, dan hoor ik iets. Licht weer aan, niks. Onder de bedden gekeken maar niks gevonden dan maar een uurtje later dan gepland in slaap gevallen.

Zondagochtend, tas weer ingepakt en op weg naar Shigatse. Eerst nog een monastery bezocht in Gyantse.

Onderweg door het landbouwgebied van tibet gereden en een soort meel geproefd bij een fabriekje.

Aangekomen in Shigatse gelunched en op de planning stond weer een klooster. Pfff sorry hoor maar kan geen klooster meer zien dys de gids had voor degene die dat wilde een alternatief. Hiking!!! Dat wilde ik wel dus daar gingen we weer. Om het klooster ligt een grote muur die half over de berg loopt en duurt ongeveer 2h. Nog ff gestopt bij een jaarlijks opera festival. Aan het einde van de wandeling kwamen we uit in het oudste deel van Shigatse (waar geen toeristen zijn)we werden daarom erg aangekeken, kinderen renden met ons mee en ze krege zo echt een kijkje inhet locale leven hier. Op een marktje m'n eerste souvenir gekocht, een boedhha beeldje voor mezelf en daarna vlaggetjes (heb ze voor je hoor Hans) en genoten van de omgeving. Met een riksja terug maar terwijl de rest fluitend omhoog gingen was ons mannetje minder sportief en moesten we uitstappen om hem de berg op te duwen.

'S avonds heerlijk uit eten met een biertje, echter viel m'n biertje zo goed dat het een erg gezellige avond werd.