Jo Around the world

Everest base camp

Everest base camp!! Na een koude nacht, zitten inmiddels boven de 4km hebben we ons verslapen en hadden we nog 10 minuten om klaar te staan want ip half 6 werden we kwart over 6 wakker. Dus geen douche aangezien we nu 3 dagen niet kunnen douchen. Oeps!! Om 6.30 vertrekken we in t donker richting rongbuk. Dit is nog een aantal uurtjes rijden dus probeer nog wat te slapen. Helaas ben echt te wakker dus muziekje op, spelletje op de iPad!! 2x gewonnen!!! Jeh!!! Langzaam wordt het licht en gaan we ook steeds hoger. Zit inmiddels al op een half liter water en dan staan we ineens boven op de pas 5248m met sneeuw om ons heen. Niet een paar heuveltjes met sneeuw nee echt wit!! Foto hier, foto daar en dan toch echt naar de wc! Brrrr best koud!!   We rijden weer door en dan heel in de verte zien we hem dan echt de top van de mount everest!!! Ik ben bij de dak of de wereld!!! And I'm loving it!!!! De rit wordt steeds heftiger en hobbeliger. Ineens word ik steeds  misselijker en besluit ik ff voorin te gaan zitten. Gelukkig zakt t weer, naar 6h rijden komen we dan echt aan bij rongbuk (5000m) Snel tas in de kamer (wat je geen kamer kan noemen) en warm aangekleed op pad. Eerste stukje met de bus en daarna lopend verder. Aangezien het al 5h is maar met zonnetje nog best warm. Na 1,5h zie ik dan echt base camp (5200m). Een droom komt uit!  Op een heuveltje uitzicht op de Mount Everest, prachtig hij ligt een beetje in de wolken maar de top zien we. Hele fotoreportage maar ben hier maar 1x als goed is. In de verte waren de echte bergbeklimmers zich aan het voorbereiden in kampen. Hier mochten we niet naar toe.  Inmiddels is de zon onder en wordt het steeds kouder. Handschoenen aan, muts op en 6 lagen kleding maar toch blijft het fris. We mogen kiezen om met de bus terug te gaan of lopend. Aangezien de kou toeneemt besluit ik met de bus terug te gaan.  Met de bus weer terug naar ons primitieve hostel. Rond de kachel met een kopje thee, bak rijst en soep. We kregen nog warme mango juich (dit schijnen de bergbeklimmers ook te drinken) Hierna hield ik t voor gezien en ben erg blij dat ik m'n slaapzak heb meegenomen want met legging, joggingbroek, sokken, shirt en kol truitje kruip ik in m'n slaapzak. 

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!