Jo Around the world

Terug naar Nepal

Nyalam en Kathmandu Na een goede nachtrust (ben wel de enige van de groep want vele hebben een zeer slechte nacht gehad) word ik wel wakker met hevige hoofdpijn. Vind je t gek op zo'n hoogte? Paracetamol erin en naar t ontbijt. Denk je alles te hebben gehad staat er knoflook kippensoep klaar. Half misselijk van de geur laat ik t na 5 happen staan. Zou goed zijn voor t lichaam maar aangezien we base camp weer gaan verlaten en de hoofdpijn zakt. Weer 100km terug over de zandweg. Langzaam opwarmen want alles is bevroren. Zelfs m'n lens van m'n camera zat vast en was het water in de bus bevroren. Gelukkig heb ik t niet koud gehad vannacht. Onderweg nog ff 2 locals in de bus mee, wij gaan toch die kant op. We passeren weer de pas van 5248m en dit keer geen sneeuw. Er is geen wolkje aan de lucht waardoor het al snel warm is en we de Mount Everest met de rest van de Himalaya wolk vrij op de foto kunnen zetten.  Na 5h rijden verlaten we eindelijk de zandweg om weer op  de friendship highway uit te komen. Nog een aantal uur door de bergen om vervolgens bij nyalam aan te komen.  Laatste keer rijst eten en dan nog ff kaart spelletje. Dat ff werd 3h later en ligt dan weer later dan gepland in bed.  7h vertrekken we nu dan weer echt naar de grens. Alleen kom ik er om 6.50 achter dat mijn wekker toch echt kapot is en het waarschijnlijk ook niet meer gaat doen waardoor we weer 9 minuten de tijd hebben om klaar te staan... Al 3 dagen niet gedouched, geen schone kleding meer (nog wel ondergoed hoor) oftewel ingepakt en wel in de bus op weg naar de border.  Langzaam zakken we weer naar de 2000m en krijgen wij niet alleen meer lucht ook de plantjes want we rijden door een prachtige groene landschap met watervallen.  Alles uit de bus, afscheid genomen van de buschauffeur en onze Tibetaanse gids en lopend naar de grens. Na een tassencontrole is het de brug over naar Nepal. Midden op de brug staat een rode streep. Mijn linker voet staat 2h en een kwartier eerder in Nepal en mijn rechter voet staat 2h en een kwartier later in Tibet. Mmmm  Het is weer ff wennen om in Nepal te zijn, straten zijn vuil, bedelende mensen aan de bus en dan op weg naar kathmandu. 5h lang rijden we door het echte Nepal heen, wat we eigenlijk nog niet eerder hebben gezien. Jammer dat we hier niet nog een nachtje blijven slapen. Nog 1 nachtje in Kathmandu en dan vliegen we vrijdag om 19u Nepalese tijd terug naar Nederland om daar na 2 tussenstop zaterdagmiddag aan te komen.

Peter Trompper

Eigenlijk best jammer dat je alweer terug
komt, heb namelijk genoten van je verhalen.
Goeie reis terug en tot gauw.

Peet

Rebecca

Echt leuk om allemaal te lezen Jo! =)
Volgens mij heb je echt een super reis gehad.
Hopelijk heb je een goede reis, en dan tot volgende week op de training maar weer. hihi.

x Rebecca

Siti

prachtige reportage!!
Friendship highway???? hoor het allemaal nog , goed terugvlucht gewenst.

Kim

Fijne terug reis jo!!! Ik whatsapp je zaterdag :)