Jo Around the world

Rome

Rome. Daar zit ik dan, 5 dagen in Rome. Voor het eerst echt in Italië. Donderdag met bus, metro en trein naar Schiphol. Op Schiphol stond Linda al op me te wachten. Lekker een warme chocomelk gedronken want brrr wat is het koud in Nederland. Rome is nu ongeveer 5 graden warmer. Koffer afgeleverd (jaaa, heb gewoon een koffer bij) en ingecheckt. We zouden pas over 2h vliegen dus dachten ff free by fly kijken. Dus door naar douane M. We hebben alleen zo'n  low budget vlucht genomen Easyjet dat na M niks meer kwam. We konden niet bij de mooie winkeltjes. Een groot hek sloot ons daarvan af. Er is 1 barretje en dat was t. Na 2h wachten mochten we boarden..... Boarden?????? We moesten een trap naar beneden, dan sta je in een halletje. Wanneer de buitendeuren open gaan is het met z'n alle rennen naar het vliegtuig op zoek naar een plaatsje.  Voor 19 euro gaat alles een beetje anders maar dan zit je wel in Rome! Met de Leonardo Express richting termini station. Dit kaartje kost dan weer €14,- ...... daar heb je tegenwoordig een vlucht voor.  Nog geen 5 minuten lopen naar ons hotel. Ingecheckt en hup naar onze kamer. Goed te doen, lekkere bedden. Niks te klagen tot nu toe. We duiken ons bed in en komen tot de conclusie best koud alleen een lakentje met een sprei. In de kast ligt nog een extra deken dus die er nog ff bij.  De nacht verloopt wat rommelig. Veel herrie op de gang 's nachts en best koud.  Dag 2 Vandaag staat het Vaticaan op het programma. Na het ontbijt vertrekken we richting termini station om een metro kaartje voor 3 dagen te kopen. We duiken gelijk de metro in, we duiken er letterlijk in want we moeten eerst met 4 roltrappen naar beneden terwijl we al ondergronds zaten. Na 15 minuten stappen we uit en lopen we nog 5 minuutjes om bij de grote muur van het Vaticaan aan te komen. Halverwege de muur door een poort, langs allemaal palen en daar staan we dan op het Sint Pieters plein. Best groot!  In de rij voor de Sint Pietersbasiliek, na 5 minuten staan we binnen. We lopen een rondje van een uur en staan weer buiten. Oh we konden toch ook de koepel beklimmen? Waar was dat dan? Oh dat was bij het begin oeps...  Het begint inmiddels hard te regenen dus plu op en richting Vaticaan musea. Lekker warm en droog. Ons doel de Sixtijnse kapel want leuk al die schilderijen en tapijtjes maar na 2 heb ik ze wel gezien. Op de voorkant van ons Rome boekje staat een grote wenteltrap. Bij de beschrijving staat Vaticaan musea. Dus op zoek.... Inmiddels zagen we de exit borden dus toch maar ff vragen. Das bij de uitgang mevrouw. En inderdaad. De trap naar beneden richting uitgang is de mooie wenteltrap uit het boekje. In een klein straatje net buiten het Vaticaan geluncht bij een Italiaans bakkertje. Dit is Italië! Toch wil ik wel graag de koepel nog beklimmen dus weer terug naar het plein. In de rij (die nu wel wat langer is geworden), weer door de tassen controle en daar staan we weer voor de grote kerk. Ahh de bordjes koepel gevonden en dan.... Een dichte deur!! oh ff vragen. Door de inmiddels natte sneeuw is het te glad om naar boven te gaan dus gesloten. Helaas dan geen uitzicht stad. We lopen weer richting metro en besluiten om bij piazza della repubblica uit te stappen. Hier ligt het opera huis en een kerk Santa Maria Delgi Angeli. De kerk is open dus ff spieken. Eigenlijk lijken al die kerken wel een beetje op elkaar dus check gezien en we staan weer buiten. Lopend gaan we terug richting  ons hotel. We zijn wel toe aan iets warms dus duiken een tentje in. Linda een cappuccino en ik warme chocolademelk. Terwijl ik dit nog nergens anders heb meegemaakt krijg ik een kopje met gesmolten chocolade. Het is zo dik dat het amper te drinken is. Het weer laat ons een beetje in de steek. Het blijft regenen. In het hotel ff opfrissen. We nemen een restaurantje vlak bij ons hotel. Terwijl ik nog aan mijn voorgerecht zit. Lekker allemaal verschillende stukjes vlees en kaas met stokbrood krijg ik mijn bord met mijn hoofdgerecht al op tafel. Ja maar.... Hoe leg je dat uit in z'n Italiaans? We hadden net een liter kan rode wijn bestelt zodat we lekker lang konden tafelen.  Inmiddels begint het echt te sneeuwen buiten en na een liter wijn met z'n 2e voelen we ons weer kinds met die sneeuw dus tas in de hotel kamer gedropt en met de camera naar buiten.  Met rode wangetjes door de kou en de wijn slapen we zo. Dag 3. Na een goede nachtrust zitten weer fris en fruitig bij het ontbijt. Vandaag veel op het programma.  We nemen de metro richting de Spaanse trappen. Je hoeft eigenlijk alleen maar de mensen met een camera om hun nek te volgen. Boven bij de metro komen we aan bij piazza di spagna. Door de hoeveelheid sneeuw is er een groot stuk van de trappen afgesloten. Yes!! Geen toeristen op m'n foto maar een mooie trap met sneeuw en daarboven de trinita del monti. Ff poseren en we lopen de Spaanse trap op. Bezoeken de trinita del monti, waar we plaats nemen in een van de bankjes. Na een half uurtje gaan we de winkelstraatjes door. We hebben zelf een lekker zonnetje in ons gezicht.  Ineens staan we op een groot plein met Romeinse beelden. Boekje erbij en we staan dus op piazza del popolo.  We lopen zigzaggend weer terug door de klein straatjes, drinken een bakkie thee en lopen richting de fonteinen di Trevi. Linda heeft nog een paar 1 centjes in haar portemonnee en gooien deze met onze rechterhand over onze linkerschouder richting fontein. Nu is ook hier door de sneeuw een stuk afgezet waardoor we dus ons centje net voor de fontein gooien.  Het is nog maar 13h en hebben gezien wat we wilde zien dus we besluiten om richting pantheon te lopen, onderweg komen we allemaal grote mooie oude gebouwen tegen, vinken deze af op de kaart en langzaam aan hebben we al een groot deel van Rome gezien.  Het begint steeds harder weer te regenen, plu op en ff schuilen onder het pantheon. Ook dit gebouw is immens groot en heeft weer een verhaal.  We lopen richting piazza navona om ergens lekker te gaan zitten. Door de regen zit het meeste al vol, we lopen weer een paar straatjes door en komen bij de rivier uit. Daar duiken we een restaurantje in, we warmen ons weer op door een lekker stuk lasagne en een rood wijntje. Buiten is inmiddels de regen weer overgegaan in een flinke sneeuwbui.  Muts op, wanten aan en plu uit lopen we nog even langs monument Augusto om vervolgens de metro in te duiken. Die ons weer afzet bij station termini.  Natte kleren uit, ff opwarmen en op frissen. We vallen nog een uurtje in slaap en om half 8 lopen we richting een kerk waar vanavond een opera voorstelling wordt gehouden. Kaartjes hadden we al 's morgens gekocht.  De kerk zit als het begint helemaal vol. 1,5h lang mogen we luisteren met af en toe kippenvel tot gevolg.  We sluiten de dag nog ff af met een spelletje skip-bo Dag 4. Vandaag staat coloseum op het programma

Joep

Hey Jo,

Leuk om te lezen, geeft wel kriebels om de koffer/tas te pakken en hem hier te smeren. Veel plezier vandaag.

lia

Leuk dat je weer een verslag gemaakt heb
Je heb weer een hoop mee gemaakt
goede reis terug
kus pa en ma

Annemiek

He wat leuk...wist niet dat je er naar toe ging.
Wat leuk weer om te lezen, je schrijft ook zo gezellig.
Geniet nog even gr x

Peter

't is weer als vanouds, merk dat ik je verhalen een beetje gemist heb.
Het sneuuwd hier nu ook in Hoogvliet.
Doe nog maar ff lekker genieten daar!!!
P.s heb een blauw oog over gehouden van je sneeuwbal.

Laters

siti

Hoi Jolan,
Alhoewel ik in zonnig Rome ben geweest , is Rome in het wit toch een prachtige ervaring . Geniet ze !!