Jo Around the world

lapland deel 2

We gaan lekker lunchen en verkennen de rest van de dag het dorp ( bij toeval zien we een ijshockeywedstrijd)

Maandagochtend bezoeken we een huskyfarm. Op dit moment hebben ze 205 huskies.

6 blaffende huskies staan op ons al blaffend, jankend en springend te wachten totdat de slee van de rem af gaat en rennen als dolle honden (wolven) weg met Judy als cameravrouw in de slee en ik als sleebeheerder achterop. Mijn taak was remmen bij down hill en mee steppen bij up hill. De gids ging op een sneeuwscooter mee zodat we niet helemaal overgeleverd waren aan dit grote avontuur. Halverwege wisselen we van plek maar uitrusten kunnen we niet want 6 hk (hondenkracht) trekken zich door de rem toch vooruit en we vliegen weer door de sneeuw verder.

Na afloop hebben we de mogelijkheid om met de honden op de foto te gaan en de andere 199 honden te bekijken.

Na deze ochtend is het een uur rijden naar onze volgende overnachting. Terwijl iedereen in nederland panisch niet harder rijdt dan 40km, rijdt de bus gewoon 100km over de weg (of hebben ze hier andere banden?)

We komen (heel) aan en krijgen de sleutel van onze cottage. Ons huisje ligt aan een groot meer (tenminste dat zeggen ze want we zien alleen maar een grote sneeuwvlakte) , we hebben een veranda, eet/woonkamer, slaapkamer en sauna in de badkamer. Onze monden vallen open. Midden in de woonkamer hebben we ook nog eens een open haard. In het restaurant staat onze lunch klaar en dan gaan we echt los in de sneeuw.

We besluiten een mini slee mee te nemen en gaan als kleine kinderen de heuvels af. Lopen een stukje over het meer maar vindt dat toch een vrij eng idee, het ijs is vast dik genoeg maar door de sneeuw zien we niet de zwakke plekken.

Het begint al een beetje donker te worden dus besluiten terug te gaan en beginnen met het bouwen van onze sneeuwpop. We hadden het plan om elke dag er 1 te maken maar doordat dit poedersneeuw is, moeten we ons plan aanpassen. We voegen er water aan toe en kneden het tot sneeuw. Zo komen we al een heel eind, gooien er een emmer water overheen zodat het goed aan kan vriezen.

Na het eten zetten we de sauna aan en sluiten de dag lekker warm af.

Dinsdagochtend begin ik cameraloos (kapot gevallen) met langlaufen. Soort wielerrenschoenen en smalle latjes liggen op ons te wachten. Krijgen een korte uitleg en gaan dan een rondje van 5.5km maken. Het is mega helder weer (-17) en de zon komt langzaam over de bomen heen. Het gaat vrij soepel. Zolang je maar niet probeert te skieen. 3h later komen we weer aan en is mijn kraag en haar wit uitgeslagen van mijn vochtige adem die bevroren is.

Rendierensoep op en dan mogen we nog een rondje van 9.8km. Deze slaan we toch vriendelijk over en drinken lekker een kopje choco, bouwen aan onze sneeuwpop die al 2 meter is en maken gebruik van de grote sauna op het terrein. Als dompelbad hebben ze een gat voor ons gezaagd in het meer maar het is zoooooo koud dat wij het houden bij ff rollen door de sneeuw

Na het eten stookt Judy onze eigen open haard op.

Woensdagochtend beginnen we met het bouwen van onze iglo. Stap 1: maak een cirkel van 2m. Stap 2: stamp de sneeuw goed aan. Stap 3: gooi zoveel mogelijk sneeuw in de cirkel tot 2m hoog (in de vorm van een iglo). Stap 4: druk dit goed vast. Stap 5: laat dit 4h staan. Stap 6: steek een aantal stokjes van 30cm in de berg. Stap 7: hol de berg helemaal uit t/m de stokjes. Stap 8: klaar!!!!

We lunchen heerlijk met rendiersoep en gaan dan ijsvissen. Oftewel midden op het meer een gat boren (50cm), emmertje er naast en je hengeltje met worm \"uitgooien\". Na een uur is 2x het aas van mn hakje opgegeten maar geen vis gevangen. Judy geeft de moed op en vlucht naar binnen. Na 2h en een nieuw gat niks .....

Na deze dag in de buitenlucht duiken we onze eigen sauna in en duiken vroeg in bed.

Donderdag begint onze trektocht met snowshoes oftewel een modern tennisracket onder je eigen schoenen vastbinden. Samen met de gids vertrekken we richting een hutje midden in het national park. Hier slapen we s nachts om de volgende ochtend weer terug te lopen. Vele stops om fotos te maken van de prachtige natuur. We zien vele dierensporen zoals eland sporen in de sneeuw, kapotte bomen van een beer. maar geen dier gezien. Inmiddels sneeuwt het al 2 dagen dus weinig kans om het noordenlicht te zien.

Na 2 schitterende vermoeiende dagen zijn we weer terug bij ons huisje. Stoken de open haard en sauna op en geven onze voetjes rust. Dankzij een pincet en wattenstokje heb ik mijn camera gereanimeerd en ben zo blij als een klein kind!!!!

Zaterdag alweer ons laatste dagje in lapland. Met de taxi rijden we naar Ruka (dit is tevens de enige plek om te kunnen skieen in finland) om daar met een sneeuwscooter een tocht te gaan maken. We zijn verplicht om eerst een blaastest te doen????? Geen idee waar ik afgelopen dagen alcohol heb kunnen drinken dus blaas netjes 0.00

Na de eerst km om het gevoel te krijgen, gaan de remmen los. Met 40km per uur in de bossen tot 80km per uur op de meren scheuren we door lapland heen. Te gek gevoel om die vrijheid te voelen en ondertussen op plekken te komen waar je niemand ziet maar ook bijna niemand komt.

We gaan nog even winkelen in Ruka maar het gebied waar we zitten kent weinig winkels en souvenirs hebben ze amper dus met lege handen weer naar huis.

S avonds nemen we afscheid van onze mooie iglo en het park en vloog ik zondagochtend weer veilig naar huis