Jo Around the world

Istanbul

Istanbul

Een weekendje cultuursnuiven in Turkije. Istanbul stond al lang op mijn lijstje, net zo als bij Fenke dus samen een weekend op reis.

Dit keer niet midden in de nacht op want we vliegen pas om 12h. De kou laten we lekker achter ons en lezen in het vliegtuig eigenlijk pas goed door wat er allemaal te doen is. (Hoe bedoel je een keer wat minder goed voorbereidt, niks voor mij!)

We landen praktisch in de stad dus zijn met de metro en tram al vrij vlot bij het hotel. Onze jassen zit inmiddels al in de koffer, de zon schijnt heerlijk!

Na een korte stop gaan we de stad in. Ons hotel is op 500m van de blauwe moskee (s nachts om 5h vast rechtop in ons bed door t gezang), we bekijken de moskee van een afstandje. Al snel komen we in het wat minder toeristische gedeelte om ten slot bij de bosphorus uit te komen. Mooie zonsondergang en eten bij een lokaal visrestaurant. We krijgen een kaart met 20 verschillende vissoorten, gevolgd door een grote schaal met dode echte vis. Uhm ohhh uhm nee toch maar de kaart. Fenke kiest makreel en ik tonijn. Na onze bestelling zien we tot onze schrik op alle tafels een grote vis op de borden liggen die je zelf mag ontleden. Ohhh help!!! Heb ik een hele tonijn bestelt (stond ook geen prijs bij) of krijg ik netjes een plakje zoals bedoelt. Na 15 minuten in spanning en levende kreeften over tafels zien lopen, komen onze borden aan........... Gelukkig patatjes sla en een klein tonijntje al opengesneden. Niet naar de kop kijken Jo!!
De tanden en één oog zijn nog aanwezig.

Het smaakte goed maar hoef tijdelijk ff geen vis meer te zien.
We lopen langs de bosphorus terug en houden deze dag voor gezien.

Zaterdag schijnt heerlijk de zon dus op onze slippertjes gaan we op ontdekkingsjacht. De haga sophia, blauwe moskee, grote bazaar, kruidenbazaar en nog een paar moskees. We lopen de brug over en beklimmen de galata toren. Eigenlijk lopen we de gehele dag van terras naar terras en vinken af wat we tegenkomen.

Fenke heeft gelezen dat s avonds er een lichtshow is bij de blauwe moskee dus besluiten daar te gaan kijken en in de buurt iets te eten.

Naast de moskee is een hotel met het dakterras als restaurant. De kaart bevalt ons wel (geen vis) en nemen plaats. Met een heerlijk diner, fles wijn, mooi uitzicht en cocktails sluiten we deze zonnige warme dag af.

Zondag worden we hoopvol wakker maar de zon heeft ons in de steek gelaten. Een stukje frisser dan gisteren dus geen slippertjes aan.

We wilde bij mooi weer een boottocht maken maar besluiten lekker te gaan winkelen. Van de grote winkelstraat gaan we door met de metro naar een groot winkelcentrum en gaan na de lunch weer terug richting de binnenstad.

Omdat we bijna alles hebben gezien besluiten we toch een boottocht te nemen. Voor €2,50 gaan we 2h de bosporus op. Na al 15 minuten zitten we half bevroren en bibberend op t bovendeken.

Ik wil toch wel een paar fotos dus loop naar de voorkant van de boot en wordt binnen gevraagd door de kapitein. Uhm eerst Fen gehaald en in de brug ingestapt. Langzaam ontdooien we en praten een beetje met de kapitein die niet veel ouder is dan ons. Hij praat af en toe in een walkietalkie en ineens komt er een man met kopjes thee de hut in en biedt deze ons aan. Voorzichtig pak ik het aan en kijk fenke vragend aan. Worden we gedrogeert en straks een hutje ingetrokken......????

Na 2h varen bedanken we lief de kapitein en stappen de brug uit. Hij loopt ons achterna en vraagt vervolgens of we ook de nachtrondvaart willen... we bedanken vriendelijk, lopen de boot af en verdwijnen de menigte in.

In het hotel nemen we een warme douche en gaan de laatste avond bij een lokaal typisch turks restaurant eten.