Jo Around the world

Dubai

Dubai, de stad van groot - groter - grootst. Zondagavond vlogen we de lucht in en moet toegeven met een klein knoopje in mn maag. Met zoveel onrust in de wereld weet je soms niet waar je aan goed doe. Juist nu naar een islamitisch land. Maandagochtend om 7h stonden we dan echt in de verenigde arabische emiraten, weer een land om aan te vinken. Het voordeel van een arke pakket (vlucht+hotel) is dat er netjes een bus op je staat te wachten en om half 9 s morgens stonden we op de stoep van ons hotel. Zal de kamer al beschikbaar zijn?...... Ja zeker, en dit zal de aankomende 7 dagen ons thuis worden. Heerlijk groot appartement met zwembad op het dak met uitzicht op de grote gebouwen. We liggen ver buiten het bekende "dubai" centrum. Na een paar uurtjes slaap, boodschappen binnen hebben gehaald, duiken we het zwembad in. Aangezien we ruim de tijd hebben hoeven wij ons niet te haasten en blijven wij in de buurt van het hotel. Dinsdag besluiten we eerst het oude gedeelte van dubai te bekijken. Netjes gekleedt volgens de dresscode (geen blote knieen en schouders) stappen we ons hotel uit. Het voelt alsof we een sauna van 65 graden inlopen en het duurt niet lang of de zweetdruppels beginnen te komen. We komen er snel achter dat de kaart in het Nederlandse reisgidsje niet overeenkomt met de straten voor ons en een loopje van 20 minuten eindigt in 60 minuten en ruim oververhit komen we aan bij de creek. Daar nemen de abra (watertaxi) voor maar liefs 20 cent die ons de creek helpt oversteken. Aan de overkant gaan we haastig op zoek naar een cafeetje maar we komen tot de conclusie dat die er amper zijn en duiken daarom maar het restaurant van een hotel binnen. Ons waterlevel wordt weer aangevuld en linda telt al haar eerste 4 blaren. Op zoek naar pleisters... Via de kleine zigzag straatjes komen we aan bij de kruidenmarkt maar door de hitte houden we het slecht uit en nemen de boot terug en duiken een koude taxi in, de taxichauffeur kent ons hotel niet en weigert ons te vervoeren. De volgende kent het ook niet maar probeert het met onze aanwijzingen. Terug in ons hotel duiken we het zwembad in en kwamen er voorlopig niet meer uit... Woensdag proberen we het opnieuw maar dit keer gaan we naar het nieuwe gedeelte downtown dubai. Dubai is breed omgeveer 30 km dus we kunnen nooit alles lopen. Ook zit het niet naast elkaar, wij zitten in het oude gedeelte maar het is nog 5 km naar het water toe. De hoogste toren ligt 8 km de andere kant op met daarnaast de dubai mall, paar km daarnaast de emirate mall, dan heb je ineens de burj al arab (soort windscherm gebouw) aan het strand en daar weer een paar km van vandaan ligt de palmboom en de wijk marina dubai. Oftewel het is een zooitje qua stad. En daar komen wij ook achter zodra wij de metro uitlopen. Misschien is het de warmte of de bouwput waar je overheen loopt maar normaal over straat kunnen we daar niet lopen dus er is een lange slurf gebouwt. Deze slurf brengt je naar de ingang van dubai mall. Daar stappen we weer in een hele andere wereld. Elke merk of winkel die er bestaat ken je er wel vinden. Om het grote aquarium kan je niet heen maar toch viel mijn blik op iets anders. The cheesecake factory! De enige echte cheesecake!!!! Ben bang dat ik in Nederland weer op nieuw kan beginnen met sporten want het is niet bij 1 stukje gebleven. Naast de mall ligt de grote fontein met op de achtergond burj khalifa. 824m hoog en de attractie van dubai (als je niet tot de rijken behoor zoals ik). In Nederland hadden we al kaartjes besteld en daar gingen we. In 1 minuut met de lift naar verdieping nummer 124 oftwel 440m hoog. Het zonnetje ging onder en samen met nog een groot aantal toeristen stonden we voor de ramen te kijken. In het donker weer naar beneden en de stad is inmiddels verandert in een knipperde kerstboom. Donderdag gaan we opnieuw met de metro naar het nieuwe gedeelte. Nu nog iets verder en zitten ruim 45 minuten in de metro. Zoals ze in thailand wilden invoeren blijken hier al speciale vrouwengedeeltens te zijn. We nemen het er maar nu gewoon van en staan tussen de boerka's met netjes onze knieen en schouders bedekt. Bij de mall of emirates stappen we uit en bekijken we nu de enorme skihal in het winkelcentrum. Is het bizar? Nee want we hebben het allemaal wel eens gezien, snowworld is groter maar wie verzint het om in de woestijn een winkelcentrum te bouwen met skihal. We besluiten om richting de burj al arab te lopen, 2 km richting het strand. Dubai is geen wandelstad dus lopen als enige op straat. Taxis toeteren maar we lopen gewoon door. Wanneer we bijna voor het hotel staan, komen we bij een hokje. Mits je gast of gereserveerd heb mag je er naar toe, anders verboden toegang. Dus daar staan we dan, voor het hek een foto gemaakt en nu maar de taxi naar de palm. We hadden gehoord dat je met een treintje naar de top van de palm kan waar je in de lobby van het mega grote hotel atlantis kan komen. Netjes tegen de chauffeur verteld en daar gingen we. We worden ergens in een woonwijk bij een halte afgezet. Op het moment dat de taxi weg rijdt zien we dat het station gesloten is. Ohoh en nu? Na 1 km lopen zien we weer een taxi rijden en gelukkig brengt hij ons naar het hotel. Midden voor het immens grote hotel staan we met onze mond open en kunnen niet wachten om een kijkje te nemen in de lobby en lopen naar de ingang. Daar worden we tegen gehouden door de beveiliging, verboden toegang! alleen voor gasten! Nee niet alweer, waarom bouwen ze dan die grote dingen als we het niet kunnen zien. Teleurgesteld lopen we verder, kunnen wel naar een zij gebouw waar fotos hangen maar t voelt niet t zelfde. Nu wel met het treintje gaan we terug en kunnen even een blik werpen op het zwembad maar t is te snel op beroemdheden te spotten. De marina stond nog op het lijstje en stappen bij de laatste halte uit. Taxis staan weer klaar maar willen graag lopen, we worden een kant op gewezen. Het is 5 minuten lopen volgens een medewerker. Wat hij echter niet erbij verteld dat er nog geen voetpad is en we dus langs de grote weg moeten lopen. Moe bezweet en pijn onze voetjes komen we aan in de marina maar kunnen de grote straat waar alle dure auto's komen niet vinden en gaan met de metro terug naar huis. Vrijdagochtend komen we nog bij aan de rand van het zwembad. Tijd om even bruin te worden en met 38 graden lukt dat best. Als 2 rode kreeftjes staan we s middags in de lobby te wachten op onze excursie. We gaan met een jeep de woestijn in en krijgen daar een show met eten. Nadat de banden van de jeep leeg zijn gelopen duiken we letterlijk de duinen in. Iets wat misselijk stap ik na 1h de auto weer uit en krijgen we een heerlijke maaltijd. Met zonsondergang en een mooie sterrenhemel sluiten we ook deze dag af. We hebben alles wat we wilde van dubai gezien en kunnen dit weekend nog heerlijk genieten van het mooie soms wat te warme weer voordat we maandag weer terug vliegen. Ps wisten jullie dat er hier zelfs ladys taxis bestaan, vrouwelijke chauffeur voor vrouwelijke gasten.

Jannie Kroes

Dag dames
Wat fijn dat jullie zo genieten, houden zo!
Groet uit koel (16°c) Havelte

Lia

Geniet nog van de laatste dagen lekker bij het zwembad in de schaduw en het koele water ???

Fenke

Heeel herkenbaar! ;)