Jo Around the world

Bangkok and River Kwai

Na maanden lang wachten zitten we dan weer samen in het vliegtuig. Bestemming Bangkok! We gaan een rondreis maken door Thailand, samen met Riksja hebben we bouwstenen aan elkaar geplakt en begint na Bangkok de echte reis.

Van Bangkok zeggen ze love it or hate it. Na een goede vlucht komen we s avonds aan en nemen een taxi naar het hotel. De warmte komt op ons af en duiken daarom meteen onze jaccuzzi in. Naast een bed hebben we een open badkamer met jaccuzzi. Soms mag een klein beetje luxe wel. We eten wat in het straatje van het hotel en duiken nu ons bed in.

Onze eerste dag starten we lopend, we zitten 5 straten naast Khao San Road. Echter is er om 10h s morgen weinig te beleven dus lopen we door naar het paleis. Daar aangekomen in de brandende zon, is het een mierennest aan mensen. Willen we dit wel? Alsof het niet al warm genoeg is moeten we ook nog eens gepast gekleed. We kunnen kleding gratis lenen, Perry een broek over zn korte broek en ik een vestje over mn blote schouders. De zweetdruppels komen uit alle poriën.

Het is dan ook heerlijk om na het paleis en Wat Pho (liggende buddha) de tuktuk te pakken, zweetdruppels waaien van ons af en rijden zo door het chaotische verkeer terug naar ons hotel. De duik in het zwembad voelt hier dan ook zeer aangenaam aan. Uitgerust en wel lopen we terug naar Khao San Road. Van backpacker, alternatieve of misschien creatieve mensen tot de bekende oudere single (wanhopige) mannen komen we tegen. Eetkarretjes, verkopers en massage salons kom je elke 5m tegen, we kijken elkaar aan en vinden dat we wel een thaise massage hebben verdient. Kleding blijft aan en we liggen naast elkaar op een matje op de grond. Een thais vrouwtje begint mijn voeten te wassen en start met mijn benen. Voordat ik het door heb, raken mn voeten mn billen en zit ze met der knie op mij. Mijn lenige benen zijn voor mn gevoel dan ook ff uit de kom. Na een half uur, staat voor mn gevoel de afdruk van mijn lichaam in het matras. Volgende keer toch maar de ontspannende oliemassage .....

We eten Pad Thai op straat en nemen plaats langs de weg om mensjes te kijken, na meerdere biertjes en cocktails hebben we ons zeer vermaakt en lopen lachend, gierend en brullend terug, wat een straat!

Onze laatste dag in Bangkok alweer, hoe kan je beter de stad verkennen dan met de fiets. Co van Kessel (nederlander) is daar de aangewezen man voor. We boeken een 5h boot/fietstour. Met een groepje van 8 personen fietsen we onder begeleiding van een gids door de smalle steegjes en markten van chinatown, met de ferry steken we over en komen we net buiten het drukke centrum uit. Zwaaide kinderen, lachende mensen en prachtige tempels komen we tegen. Soms een stukje met de boot en soms weer een stukje met de fiets brengen we de dag door. Geen beter beeld van Bangkok hadden we kunnen krijgen. Love it!

Om 6h gaat de wekker want we gaan op reis, een gids staat klaar om ons de aankomende 2 dagen de kant van de River Kwai te laten zien. Beginnend bij een klein plaatsje waar ze s morgens de markt op het spoor hebben. Niet heel bijzonder zou je denken, totdat je hoort dat de trein er nog gewoon rijdt. Na 15 minuten horen we via de speakers dat de trein nadert. Als een gek wordt alles ingepakt en rijd de trein net niet over mn tenen. Niet veel later gaat de markt gewoon weer door alsof er niks gebeurt is.

De gids brengt ons vervolgens naar een klein parron en nemen een stuk de trein over het orginele spoor dat krijgsgevangenen hebben gebouwd in WOII. Inmiddels zien we daar nog weinig van maar het is klein voorproefje op de treinreizen die over een paar dagen op ons staan te wachten. Inmiddels zien we vanuit de trein de river kwai naast ons lopen en worden we niet veel later met een boot naar ons drijvende hotel (meer glamperen) gebracht. Onze monden vallen open, prachtig! Na onze intrek trek ik een wetsuit aan, bij het eerste hutje spring ik het water, door de stroming word ik meegevoerd en hou mij bij het laatste hutje weer vast. Een mini attractie!

Zonder elektriciteit of water brengen we romantisch ons nachtje door. Tegen zonsopgang worden we wakker, iedereen slaapt nog dus maken een wandeling. De gids vertelde dat soms in de ochtend een mahout (olifantenverzorger) zijn olifanten komt wassen bij de rivier. Onze wandeling komt dan ook niet veel verder dan het bruggetje. Het mooiste was misschien niet de olifanten in het water maar de verbazing en pretoogjes van Perry dat hij oog in oog stond met een olifant en dat we ook nog eens mochten voeren.

Het nachtje was kort maar krachtig, de boot brengt ons weer naar onze chauffeur en gaan richting de Erawan watervallen. Een waterval verdeelt in 7 etappes over 2 km. Na een stevige klim komen we tot level 6. Helder blauw water ligt op ons te wachten maar in het heldere water zien we ook grote Dr Fish vissen. Mijn tarzan lag er al snel in maar elke vis die mijn been lekker vond was een klein gilletje waard. Aapjes in de bomen maakte de dag nog perfecter dan hij al was.

Via het WOII museum, nederlandse begraafplaats eindigen we bij de River Kwai Bridge. Alle verhalen over de krijgsgevangen krijgen nu een klein beetje beeld over de barre omstandigheden waarin zij moeten hebben geleefd. Want op het moment dat wij over de brug lopen is het 39 graden (zonder wind) maar weet ik dat ik straks weer in het zwembad lig bij mijn hotel.

piet en tineke

wat een prachtig verhaal, wij zijn erg blij dat jullie het naar je zin hebben, de manier waarop je schrijft, leest als een film. groet piet en tineke

Willy

Jullie zien weer veel en je verhaal is weer net of je een boek leest.Geniet er van

Groetjes Tante Willy