Jo Around the world

Chiang Mai

Na een paar dagen langs de River Kwai rijden we donderdag in 3h naar Ayuthayya, hier moeten we om 19.45 de trein pakken naar Chiang Mai. Echter om geen 6h op een trein te gaan zitten wachten, heeft Riksja een tuktuktour geregeld van 2h. Super tof maar wat doen we met onze bagage? Via via hoorde we dat elk station goeie kluisjes heeft. Een paar uur voordat we vertrekken vraagt de gids of we gebruik willen maken van het hotel tegen over het station, voor 10 euro mogen we onze bagage er kwijt en gebruik maken van het zwembad. Hier hoeven we niet lang over na te denken. Na onze tuktuktour, nemen we verkoelende duik in het zwembad en duiken "fris" onze nachttrein in.

In nederland hebben we onze kaartjes geupgrade naar eerste klas, dat houdt hier in; geen stapelbed in het gangpad maar een stapelbed in een mini hokje met eigen wasbak en slot op de deur. Voor de eerste keer dit avontuur, vinden we dat best fijn. Samen met onze tassen, zitten we opgevouwen in ons eigen hokje. Wanneer we even liggen bij te komen op ons bed, zien we op de vloer een mini kakkerlak. Wanneer we hem willen dood slaan, verdwijnt hij en zien we hem niet meer terug. De nacht verloopt soepel en maken toch een paar uur slaap.

Onze hotelkamer is gelukkig om 8h s morgens al beschikbaar en slapen daar nog een paar uur verder. Chiang Mai heeft veel mogelijkheden tot activiteiten net buiten de stad. Wanneer we in het centrum lopen, zien we een bord met snake farm en tiger kingdom. Perry wilt naar de slangen en ik naar de tijgers.

Echter ligt het buiten Chiang Mai dus hoe komen wij daar? Taxi's zijn hier verandert in rode transport jeeps met open achterkant en houden er 1 aan. Voor 300 baht willen ze ons er heen brengen, maar wij willen ook ooit terug dus voor 600 baht een retourtje. We spelen het te duur weglopen spel en voor 500(12 euro) hebben we een deal. Snake farm en tiger tempel liggen in hetzelfde dorpje dus eigenlijk hebben we 3 vervoertjes. Na 45 minuten komen we aan bij de snake farm, geen toerist te zien. Wat in thailand zeker uniek is. Bij binnenkomst begrijp ik waarom, in kleine kippenrennen zitten slangen, krokodillen, cavias, een aapje, een arend ons met zielige oogjes aan te kijken. Help me! Na 5 minuten staan we weer buiten. Hopelijk is de tijger kingdom beter verzorgd. We springen in onze hop on hop off taxi en staan nu voor een mooi verzorgde iets toeristische "dierentuin". Bij binnenkomst is er een keuze pakket. Letterlijk bij welke tijgers wil je in de kooi? Smallest, small, medium or big cats. Uhmmmmmm de grote tijgers kunnen we zien vanaf de kassa. We besluiten de smallest en medium te nemen. We worden mee genomen en voordat we het wisten stonden we in een kooi met 4 medium tijgers. De medium size die ik in mijn hoofd had was toch de grote a la een herders hond maar deze tijgers hadden er al 3 opgegeten zo te zien. Met zweethandjes stonden we beide een beetje passief stil in het midden van de kooi en wilde we eigenlijk geen van beide zo dicht bij ze komen. Wanneer we weer aan de andere kant van het hek staan, halen we weer adem "we leven nog" en komen bij van de grootte van deze reusachtige beesten. En wanneer we mogen knuffelen met de baby tijgers vergeten we snel dat het ooit zullen grote als daarvoor zullen worden.

S avonds pakken we onze tassen weer in, zaterdagochtend om 7h staan we met onze dagrugzak klaar voor een 2 daagse tocht door de jungle. Als echte avonturiers (toeristen) staan we klaar met onze afritsbroek en bergschoenen. Op de markt kopen we samen met de gids benodigheden voor de lunch en gaan op pad.

Als tarzan en jane maken een tocht van 4h langs bananenvelden, rijstevelden, watervallen en nog veel meer prachtige natuurlandschappen. Stoppen op de mooiste plekken en nemen een douche onder een grote waterval. Nog voordat we begonnen met onze trektocht vroeg ik aan de gids, welke dieren kunnen we mogelijk zien onderweg. Het antwoord is op dat moment weinig, het is geen regenseizoen dus er zijn weinig spinnen, tijgers leven in een ander gebied, aapjes durven niet zo dichtbij de bevolking te komen dus er blijft alleen de slang over maar dat was ook twijfelachtig. Echter na 2h wandelen ziet de gids een kleine boomslang, groen van kleur en zo dun al een rietje kruipt hij door de bomen. Ohhhhhh das niet eng, na de lunch zien we op het pad een kleine tarantula (vogelspin), ieeeeee dit maakt het al wat spannender maar wanneer we bijna na 4h lopen bij onze slaapplek zijn en de gids een zwarte cobra ziet, is het toch wel ff schrikken. De cobra is al weg voordat wij hem kunnen zien maar dat doet er niet toe.

Wanneer we aankomen in ons dorpje, kijken we onze ogen uit. We maken kennis met de stam waar we gaan slapen en hebben de beste slaapkamer van iedereen. Samen met de gids maken we het eten klaar voor de avond en leren veel over de thaise keuken. De avond valt al snel en praten nog een tijdje door met de gids over het leven in thailand. Om 20h liggen op ons matrasje met een dubbel goeie check van de klamboe op mogelijke gaatjes die we gelukkig niet vinden.

Hoe goed de nachttrein sliep, zo slecht sliepen we. Honden die jankte en blafte, kippen die tokken en de onbekende ritsel geluiden naast ons matras. Gelukkig kregen we thaise pannekoeken als ontbijt. Na het ontbijt mochten we samen met één van de gastdames rijst maken. Met een grote stamper vallen de vliesjes van de rijst en worden ze daarna gescheiden van elkaar. Rijst voor ons, vliesjes voor de kippen.

Onze terugreis is gelukkig wat korter en lopen door grote stukken afgebrand bos, soms zien we nog vuurhaarden om ons heen branden.

Het laatste stuk van de trektocht maken we via bamboo rafts, omdat het zondag is zijn er veel thai vrij en is het dan ook meer een watergevecht dan ontspannen na 2 dagen lopen.

Terug in ons hotel zien we eruit als 2 stinkende waterratten en leveren onze was in bij een wasserette in de straat, voor 3 euro hebben we na een paar uur onze was weer schoon terug. Moe en voldaan sluiten de dag af met een paar cocktails bij Zoe in yellow.

Maandag onze laatste dag in Chiang Mai, tevens ons laatste bouwsteen van Riksja. Een dag als een mahout, een mahout is de thaise naam voor olifantentrainer/verzorger. Met een busje worden we opgehaald en moeten weer een aardig stuk rijden. We komen bij een kamp met een aantal hutjes, de olifanten zien we nog niet direct. We krijgen een soort spijkerstof outfit aan en beginnen met de training, woorden zoals links rechts stop vooruit achteruit met de juiste commando's erbij. Dan komen er 2 olifanten aangelopen, een baby van 3 jaar en volwassen olifant. Op de heenweg zijn we gestopt bij de markt en mochten we eten kopen voor de olifanten (bananen). Deze mogen we voeren en ondertussen kennis maken met de olifanten.

En dan mag ik als eerste de olifanten beklimmen, ja letterlijk beklimmen. Rechterhand oor pakken, linkerhand vetrol boven zn been, olifant tilt zn been op en gebruik je als een opstapje. Zonder zitje of andere hulpmiddel zit je dan ineens 3,5 hoog boven op een olifant. Slik! Na een proefrondje met de commando's, komt perry erbij en lopen we samen door het bos.

Door grote bosbranden in de omgeving hangen er rookwolken, dit maken de olifanten wat onrustig waardoor de olifant weinig luistert naar de commando's en 3,5 hoog zonder enige steun vond ik dat best eng. Elke stap of slurf beweging zoek ik mn balans maar vind het te eng, de mahout komt voor mij zitten en lopen zo samen door het water en modder. We eindigen in een lekker modderbad waar de olifant door zn knieen gaat en ik veilig kan afstappen. Binnen 1 minuut ben ik doorweekt want de olifant spuit ons lekker nat, we krijgen een emmer en doen hetzelfde terug.

Wanneer je zo'n beest staat te wassen, ken je toch niet voorstellen dat ze op andere plekken op de wereld worden vermoord. We gaan dan ook met een bijzonder gevoel weer terug naar Chiang Mai, hebben nog een thaise massage van 2h te goed en sluiten ontspannend met heeeeeeeeeel veel fotos Chiang Mai af en vliegen morgen naar het zuiden om daar nog lekker te genieten van het strand.

lia

Wat een mooi verhaal en wat genieten jullie zeg .
wij ook hoor zover weg en door het verhaal zo dicht bij.
heel veel liefs Dirk en Lia

tineke

Hey jo en per. Leuk hoor al die dieren. Maar ik hou het wel bij een hond en een kat. Iets kleiner allemaal. Maar wel tof hoor. Geniet er nog ff van. En nu lekker chillen deze week. En dan weer fris en fruitig na deze week de kant van Holland op.